REFORMÁCIÓ

  • “Senki el ne hitessen benneteket.”
  • “Senki ne vezessen félre titeket.”
  • “Senki ne tévelyítsen el titeket.”
  • “Senki meg ne csaljon titeket.” (1János 3,7)
    • Az Úr Jézus Krisztus mondja:„Mert úgy szerette Isten a világot, hogy egyszülött Fiát adta,hogy aki hisz őbenne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen.” (János 3,16)

Sola Gratia

SOLA GRATIA = EGYEDÜL KEGYELEMBŐL!

„Mert kegyelemből tartattatok meg hit által, és ez nem tőletek van, Isten ajándéka ez!” Efezus 2,8

Ha van örömhír, akkor ez az. Ez az evangélium evangéliuma.

Ez a legjobb hír: Van Megváltóm. Van bűnbocsánat. Van feloldozás. Van szabadság!

Ez a felismerés határozta meg a reformációt.

Ez határozza meg a mi hitéletünket és egész életünk minden területét.

A KEGYELEM, Isten drága ajándéka. Valóban boldog ember, aki kapja.

A Szent Biblia idevonatkozó legismertebb Igéje így hangzik.

„Mert kegyelemből tartattatok meg hit által, és ez nem tőletek van, Isten ajándéka ez!” Efezus 2,8

OMNIS GRATIA Minden kegyelem.

Kegyelemből élünk. Kegyelemből van még világ, élet, hit, üdvösség.

Egy bűnös számára, nem lehet többet adni, mint: „ Megbocsáttattak a te bűneid.”

Isten megkegyelmezett nekünk bűnösöknek és mindent megtett értünk.

A mi kötelességünk pedig: felelősen elfogadni, befogadni, komolyan venni és egy életen át hálás szívvel becsülni Isten drága ajándékát.

A kegyelem jelzős szerkezetben így hangzik: Megelevenítő kegyelem. Megtartó, hordozó, erősítő, tápláló, éltető, üdvözítő kegyelem. Mindez lelkileg stabilitást ad, és emberséges emberré formál.

A kegyelem Isten drága ajándéka, minden érdem nélkül. A kegyelem kiérdemelhetetlen. Megfizethetetlen.

Ez mindörökre lekötelez és elkötelez. Mindent fölülír és mindent meghatároz.

A kegyelem több mint öröm. Ez valóban az a bizonyos BOLDOG állapot.

A kegyelemtan nemcsak a reformáció kulcskérdése marad, hanem egyszersmind a Szent Biblia helyes értelmezésének alapkérdése is.

Akik szerint a Krisztus kegyelme kevés, lelkesen arra buzdítanak, hogy egy kicsit nekünk is be kell segíteni az Istennek.

Az egyedül elégséges kegyelemről mélyen és nagyokat hallgatnak. Azt kínosan és következetesen kerülik. Mintha nem is lenne benne a Bibliában.

A Krisztus érdemét szeretnék még valamivel kiegészíteni. Egy kis érdemszerzéssel, egy kis produkcióval, jócselekedettel, egy kis vezekléssel, búcsújárással, stb.

Akik ezt képviselik, bizony kevésnek tartják a Krisztus keresztáldozatát és tökéletes elégtételét, érdemét.

Az ördög elhiteti, hogy Krisztus keresztáldozata kevés, valamit még nekünk is cselekedeni is kell az üdvösségért, hogy kiérdemeljük Isten jóindulatát. Ez pedig nem más, mint megtévesztés, félrevezetés, tudatos átverés.

A valóság az, hogy NINCSENEK ÉRDEMEINK, nekünk csak BŰNEINK vannak. Nincs igaz ember Isten előtt.

„Boldog az, akinek hamissága megbocsáttatott, vétke elfedeztetett.” Zsoltár 32,1

A kegyelemtan a reformátori teológia SÚLYPONTJA. Sőt, ez az egész hitünk alap és tartópillére.

A reformáció elsőszámú alapelve így hangzik: SOLA GRATIA = (EGYEDÜL KEGYELEMBŐL)

Hisszük, hogy az üdvösség kizárólag Isten kegyelmétől függ.

NEM a bűnbocsátó-cédulák megvásárlása által!

NEM a vezeklés és a zarándoklatok által! NEM a körmeneteken való részvétel által!

NEM a szentek ereklyéinek tisztelete által! NEM az emberi teljesítmény, az érdem és jócselekedetek által!

Mindez csak önáltatás, meddő pótcselekvés.

Az üdvösségünk kizárólag Isten kegyelmétől függ. Világosan tanít erről a Káté 21.: Mi az igaz hit?

Nemcsak az a bizonyos megismerés, amelynél fogva igaznak tartom mindazt,

amit Isten az Ő Igéjében nekünk kijelentett, hanem azon felül még az a szívbéli bizodalom is,

melyet a Szentlélek az evangélium által gerjeszt bennem, hogy Isten nemcsak másoknak, hanem nekem is

bűnbocsánatot, örök igazságot és üdvösséget ajándékoz az Ő ingyen kegyelméből, egyedül a Krisztus érdeméért.

***

Valljuk, hogy Isten minket kegyelemből, egyedül az Úr Jézus Krisztus kereszthaláláért mentett fel a halálos ítélet alól. A kegyelem egyetlen forrása és oka Isten szuverén kiválasztásában és Krisztus tökéletes áldozatában van, és soha nem az emberben. Ezért Krisztus kegyelme ellenállhatatlan, elveszíthetetlen és tökéletesen elegendő az üdvösségre.  „Elég néked az én kegyelmem; mert az én erőm erőtlenség által végeztetik el.” 2Korinthus 12,9

Mi csak az Ő mérhetetlen kegyelme által kaphatjuk meg a mindennapi lelki nyugalmat, békességet, biztonságot.

Krisztusban mindent megkaptunk, ami a boldog élethez és az örök élethez szükséges.

Mindez mély hálára indít minket és soha nem tehet elbizakodottá, felelőtlenné, vagy kényelmessé, hanem tevékennyé és szolgálatkésszé.

Boldog ember az, aki Ővele éli életét, és a drága kincsünket az üdvözítő hitünket a legnagyobbra értékeli és ebben a hitben mindvégig és minden körülmények között hűségesen megmarad. Legyünk ilyenek mi is.

Trencsényi László

lelkipásztor

Szervesen idekapcsolódik a SOLA FIDE = EGYEDÜL HIT ÁLTAL

Ez azt jelenti, hogy nem a Római Egyház hierarchikus “ÜDVINTÉZMÉNYE” által felkínált szentségek vételével igazul meg és üdvözül az ember! HANEM egyedül a Krisztusba vetett hit által.

Csak az Úr Jézus Krisztus érdeméért és az Őbenne való hit által üdvözülhetünk:

Sicut scriptum est: IUSTUS AUTEM EX FIDE VIVIT “Meg van írva, az igaz ember pedig hitből él!” (Róma 1,17)

A hitre-jutás tehát egészen isteni mű, belőle tökéletesen ki van rekesztve az emberi érdem gondolata.

A hitvallásunk ezért azt tanítja, hogy az üdvösség elnyerése szempontjából az emberi „jócselekedetek” nem számítanak, hanem kizárólag az Úr Jézus Krisztus értünk meghozott áldozata. A jócselekedetek pedig a megtérés és a hit velejárói, gyümölcsei.

Mi lenne velünk a REFORMÁCIÓ nélkül?

Akkor azt a TÉVEDÉST kellene hinnünk, hogy az üdvösségünk, az érdemeinktől és jótetteinktől függ.

Akkor azt a TÉVEDÉST kellene hinnünk, hogy bűneink bocsánata a Római Egyház „üdvintézményétől” függ.

Adjunk hálát mindig a reformációért. Védjük meg tiszta hitünket. Ebből nem engedhetünk.

A hívő ember Krisztusban MINDENT MEGKAPOTT!

Az Úr Jézus Krisztus értünk jött a Földre, azért, hogy:

· megmentsen minket bűneinkből, a pokoltól a kárhozattól, hogy

· megbékéltessen minket, bűnös embereket az Atyával.

· Azért jött, hogy az ördög munkáit lerontsa bennünk, és Ő

· valódi szabadságra megszabadítson fel minket.

· Azért jött, hogy világosságot gyújtson a mi sötét szívünkben, hogy

· Lelke által megerősítsen, megvígasztaljon, oltalmazzon, vezéreljen minket a mennyei úton.

· Azért jött, hogy életünk legyen, és örök élettel ajándékozzon meg minket.

Heidelbergi Káté 61. Miért állítod, hogy egyedül csak a hit által lettél igazzá?

Nem azért, mintha a hitem érdemesítene arra, hogy Istennek kedves legyek, hanem mert Isten előtt az én igazságom egyedül Krisztus elégtétele, igazságossága és szentsége, és ezeket én csak hit által tudom elfogadni és sajátommá tenni.

Mi csak az Ő mérhetetlen kegyelme által kaphatjuk meg a mindennapi lelki nyugalmat, békességet, biztonságot.

Krisztusban mindent megkaptunk, ami a boldog élethez és az örök élethez szükséges.

Mindez mély hálára indít minket és soha nem tehet elbizakodottá, felelőtlenné, vagy kényelmessé, hanem tevékennyé és szolgálatkésszé.

Boldog ember az, aki Ővele éli életét, és a drága kincsünket az üdvözítő hitünket a legnagyobbra értékeli és ebben a hitben mindvégig és minden körülmények között hűségesen megmarad. Legyünk ilyenek mi is.

Budapest, 2024.

Trencsényi László

lelkipásztor

SOLUS CHRISTUS

Egyedül Krisztus!

„Mert egy az Isten, egy a közbenjáró is Isten és emberek között, az ember Krisztus Jézus.”

(1Timótheus 2,5)

„Hitetek mellé ragasszatok…tudományt.” (2Péter 1,5)

AZ ÚR JÉZUS KRISZTUS PÁRATLAN SZEMÉLYÉRŐL

„Krisztus, Aki mindenek felett örökké áldandó Isten. Ámen.” (Róma 9, 5)

“Az Ige volt az igazi világosság, amely megvilágosít minden embert: Ő jött el a világba.” (János 1,9)

Az Úr Jézus Krisztus csodálatos személye az egész Szentírás középpontjában van.

A Szent Biblia világosan és egyértelműen tanítja azt a tényt, hogy Ő a dicsőséges Szentháromság egy igaz Isten második személye.

a) Öröktől fogva való, nincs kezdete (Jn 17,5).

b) Mindenütt jelenvaló. (Mt 28,20).

c) Mindenható. Hatalma korlátlan (Mt 28,18).

d) Mindentudó. Tudása is korlátlan (Jn 21,17).

e) Változhatatlan. Tegnap és ma és örökké ugyanaz (Zsidók 13,8).

Az Úr Jézus Krisztus mondja: „Én azért jöttem, hogy életük legyen, sőt bőségben éljenek.” (János 10,10)

Az Úr Jézus Krisztus mondja: „Békességet hagyok nektek, az én békességemet adom nektek: nem úgy adom én nektek, amint a világ adja. Ne nyugtalankodjék a ti szívetek, se ne féljen!” (János 14,27)

AZ ÚR JÉZUS KRISZTUS HATALMA

Amikor az Úr Jézus Krisztus itt élt közöttünk testben, mindig nagy tömeg vette Őt körül.

Mellé ültek az emberek, és szinte itták szavait.

Olyankor elcsitult a zaj, lecsendesült az indulat, kisimultak a ráncok, kiengedtek az ökölbe szorított kezek, és felfrissült a szív.

Hatalma szavára a hiú magába szállt, a haragos kibékült, a sértett megbocsátott, a jégszívek felengedtek, a sötét gondfellegek eltűntek, és a vihar elállt, mert ahol Őt hittel befogadták, ott mindig békességet adott.

Az Ige békességet adó hatalma, életformáló ereje, életmentő szerepe soha semmi mással nem pótolható. Az evangélium minden korban friss és új marad. Ma is dacol idővel, ideológiákkal, mert az Úr Jézus Krisztus keresztje kitörölhetetlenül ott áll az emberiség sorsának centrumában.

Rendületlenül kínálja a kegyelmet, és hirdeti az egyetlen esélyt, a helyes utat, az egyedüli megoldást, amit Isten készített az ember számára.

Aki ma bűnbocsánatra, áldásra, békességre, nyugalomra, biztonságra és üdvösségre vágyik, az egyszerűen nem élhet az Úr Jézus Krisztus nélkül, mert ezeket csak Ő adhatja meg!

Aki ma veszi a bátorságot és vállalja, hogy az Úr Jézust igazán megismeri és szívből befogadja, akkor ott a Szentlélek hatalma által új élet fakad, minden újjá lesz, és mennyei békesség árad az életébe.

Az Úr Jézus Krisztus mondja: „Aki velem nem gyűjt, az tékozol.” (Máté 12,30

JÉZUS KRISZTUS CSODÁLATOS ÚR MINDENEK FELETT!

Nincs fontosabb a földi életben, mint megismerni és követni a mi Áldott Megváltónkat az Úr Jézus Krisztus! Ő a dicsőséges Szentháromság egy örök Isten második személye, Aki egyenlő az Atyával és a Szentlélekkel.

Mekkora KINCSNEK lehetünk birtokosai, ha az áldott Igéből az Ő személyét megismerhetjük, hatalmára gyermeki hittel rácsodálkozhatunk, szent Igéjét, tanítását megérthetjük, befogadhatjuk, szívünkbe zárhatjuk!

Isten gyermekeként örvendezhetünk a mi áldott Istenünknek, aki annyira szeret, hogy egyszülött Fiában, az Úr Jézus Krisztusban kiválasztott és megváltott minket bűneinkből, akinek dicsőségében részesülhetünk!

„Mi pedig hálával tartozunk az Istennek mindenkor értetek, testvéreim, akiket szeret az Úr, mert KIVÁLASZTOTT TITEKET az Isten kezdettől fogva az üdvösségre, a Lélek megszentelő munkája és az igazságba vetett hit által kezdettől fogva: Erre hívott el titeket a mi evangéliumunk által, hogy így részesüljetek a mi Urunk Jézus Krisztus dicsőségében.” (2Thesszalonika 2,13-14)

Csodálatos a mi Megváltónk az Úr Jézus Krisztus, és páratlan az Ő gazdagsága!

Az Úr Jézus nevére, hírére mindig megdobbant az emberek szíve, mert látni, hallani akarták Őt!

Tömegek özönlöttek hozzá mindenfelől.

Jöttek az emberek minden gondjukkal, bajukkal.

Kétségbeesett anyák hozták gyermekeiket!

Betegek hozták sebeiket!

Gyászolók hozták fájdalmukat, könnyeiket.

A LEGJOBB HELYRE HOZTÁK!

Az Úr Jézus mellett, közelében: valami megmagyarázhatatlan nyugalom töltötte el szívüket.

Olyankor elcsitult a zaj,

felfrissült a szív,

kisimultak a ráncok,

és a gondfellegek eltűntek.

Az Úr Jézus mellett, rendkívüli módon élték át Isten dicsőséges jelenlétét.

Kimondhatatlan biztonságban érezték magukat.

Megnyugodtak, szinte magukról is megfeledkeztek.

Éhezték, szomjazták, szinte itták szavait, az IGAZSÁGNAK BESZÉDÉT.

Az Úr Jézus szavai úgy hatottak, hogy nem maradhatott semleges egyetlen ember sem!

Szelíd szavai csontokat törtek, szívig, lelkük mélyéig hatoltak.

Mert hatalommal szólt és szavának ereje volt,

mivel az Ő beszéde LÉLEK ÉS ÉLET, ÉS ÖRÖK! (János 6,63)

Teremtő, szavával lecsendesítette a tengert, és lecsendesítette a haragosokat,

és az ölni készülő írástudókat, farizeusokat.

Szavai leleplezték a képmutatókat, és elnémították az acsarkodókat, a vádaskodókat.

Ugyanakkor megsimogatták a megtérő bűnösöket, a megvetetteket,

az árvákat, a szegényeket, az elesetteket.

Az Úr Jézus Krisztus messiási jelei, csodái felülmúltak minden képzeletet, mindenkit ámulatba és csodálkozásba ejtettek. „Mert minden Őáltala lett, és nála nélkül semmi sem lett, ami létrejött.” (János 1,3)

Kánában, első messiási jelként teremtő hatalmával áldotta meg és teremtette borrá a vizet.

Teremtő hatalmával vette kézbe az öt kenyeret, és a két halat és táplált vele ezreket.(Ma is milliókat!)

Teremtő hatalmával dorgálta meg a tengert, a szeleket és lett nagy csendesség.

És tanítványai megsegítésére, az Ő számára a tenger sem jelentett akadályt!

Jelei, csodái, megdicsőülése térdre és imádatra kényszerítették a jelenlévőket. (És minket is mai tanítványait!)

Az Úr Jézus tettei, gyógyításai mindig az irántunk való könyörületből, szánakozásból, együttérzésből eredtek.

Szerető, irgalmas szívéből fakadó gyógyításai nyomán a gyógyultak ujjongva dicsérték Istent.

Mert Őáltala a megszállottak megszabadultak,

a vakok láttak, a bénák jártak, a süketek hallottak,

a leprások tisztultak és halottak támadtak fel.

Mi is csak az Ő sebei árán gyógyulhattunk meg! (1Péter 2,24)

***

PROMPTE ET SINCERE IN OPERE DOMINI

(Határozottan és becsületesen, az Úr munkájában)
Kálvin János életének mottója.

„Tartsuk meg a reménység vallását tántoríthatatlanul, mert hű az, aki ígéretet tett.” Zsidók 10,23