EGO SUM VIA VERITAS ET VITA

REFORMÁCIÓ
Ecclesia Semper Reformanda

ECCLESIA SEMPER REFORMARI DEBET

Az egyházat mindig reformálni kell.

***

SOLA FIDE (Egyedül hit által!)

Egyedül a Krisztusba vetett hit által, az Ő érdeméért igazul meg és üdvözül az ember.

SOLA GRATIA (Egyedül kegyelemből!)

Egyedül kegyelemből van üdvösségünk, nem pedig emberi teljesítmény, vagy érdem által!

SOLUS CHRISTUS(Egyedül Krisztus!)

Egyedül Jézus Krisztus a közbenjáró, Isten és ember között és senki más!

SOLA SCRIPTURA (Egyedül a Szentírás!)

Egyedül a Szentírás az isteni kinyilatkoztatás egyetlen forrása!

SOLI DEO GLORIA (Egyedül Istené a dicsőség!)

A dicsőítés nem illeti meg senkit, egyedül csak Istent!

***

Kálvin János

Kálvin János

Kálvin János (Jean Caulvin), francia reformátor.

(Noyon, 1509. július 10.- Genf, 1564. május 27.)

Kálvin János munkássága nyomán a reformáció egyik központja Genfben jött létre. Kálvin mélyen vallásos és világos gondolkodású nagy hatású reformátor volt. 
A protestantizmus genfi irányzata nagy jelentőséggel és hihetetlen vonzerővel bírt egész Európában. Kálvin a protestantizmusnak azt a változatát hívta életre, amelyben a római katolikus egyházzal szembeni ellentét a legtisztább formában jutott kifejezésre.

Jellegzetessége a PREDESTINÁCIÓTAN és az ÚRVACSORÁRÓL szóló tanítás. Olyanná akarta tenni a református egyházat, mint amilyen az őskeresztyén egyház volt. A templomból eltávolított minden cifraságot. Az úrvacsorát két szín alatt (azaz kenyérrel és borral) szolgálta ki. Az istentisztelet főrészévé az igehirdetést tette. A hitetleneket, erkölcstelen életűeket az úrvacsorától eltiltotta. 
Kálvin János 1536-ban adta ki fő művét, a keresztyén vallás rendszerét (Institutio Religionis Christianae), amelyen még évtizedeken át tovább dolgozott, míg elkészült az 1559-es végső kiadás, amely terjedelmében ötszöröse volt az elsőnek: nyolcvan fejezetet tartalmazott (ez utóbbi 2014-es új fordításban magyarul is olvasható). Az egyetlen alapelv, amely minden fejezeten végigvonul a Bibliához való hűség, és az Ige jelentésének minél jobb elmagyarázására való törekvés. Ebben a rendszerező jellegű teológiai értekezésében a világot teremtő, az embert megváltó és annak életét megváltoztató Istenről, valamint a keresztyén életről szóló bibliai tanítását foglalta össze. Ez a könyv tartalmazza Kálvin reformátori nézeteinek klasszikus kifejtését.„Igazságodat nem rejtegetem szívem mélyén, hanem beszélek hűségedről és szabadításodról. Nem titkolom el szeretetedet és hűségedet a nagy gyülekezet előtt.

(Zsoltárok 40,11)

Kálvin János életének mottója:

PROMPTE ET SINCERE IN OPERE DOMINI

(Határozottan és becsületesen, az Úr munkájában)

***

Kálvin János jelmondata:

COR MEUM VELUT MACTATUM DEO IN SACRIFICIUM OFFERO.

(Szívemet mintegy megöldökölve égő áldozatul Istennek ajánlom.)

***

„DOMINUS PER EVANGELIUM NOS VOCAT, ET NOS VOCANTI PER FIDEM RESPONSAM.”

(Az Úr az Evangélium által hív minket és mi mint elhívottak, hit által válaszolunk.)

***

A hit Isten Igéjén nyugszik:

„Krisztusnak az igazi megismerése tehát az, ha úgy fogadjuk Őt, ahogyan az Atya felajánlja nekünk, azaz az Ő evangéliumába öltözötten. Mert éppen úgy, ahogyan Ő rendeltetett hitünk végcéljául, csak akkor találhatjuk meg a hozzávezető utat, ha az evangélium jár előttünk.” (Kálvin: Tanítás a keresztyén vallásra)

QUIBUS DEUS PATER EORUM, MATER ECCLESIA

(„Akiknek Isten az Atyjuk, azoknak az Egyház az anyjuk.”)

Sola Fide

Meg van írva, az igaz ember pedig hitből él! ” (Róma 1,17)

SOLA FIDE = EGYEDÜL HIT ÁLTAL

NEM a Római Egyház hierarchikus “üdvintézménye” által felkínált szentségek vételével igazul meg és üdvözül az ember! HANEM egyedül a Krisztusba vetett hit által.

Csak az Úr Jézus Krisztus érdeméért és az Őbenne való hit által üdvözülhetünk:

Sicut scriptum est: IUSTUS AUTEM EX FIDE VIVIT

“Meg van írva, az igaz ember pedig hitből él!” (Róma 1,17)

A hitre-jutás egészen isteni mű, belőle tökéletesen ki van rekesztve az emberi érdem gondolata. A hitvallásunk ezért azt tanítja, hogy az emberi „jócselekedetek” nem számítanak az üdvösség elnyerése szempontjából, hanem kizárólag az Úr Jézus Krisztus értünk meghozott áldozata.

Valljuk azt is, hogy az újjászületés egyedül Isten Szentlelkének munkája, amelyet a bűnös ember az Úr Jézus Krisztus kegyelméből, hit által elfogadhat.

ÍGE

„De az Úr beszéde megmarad örökké. Ez pedig az a beszéd, a mely néktek hirdettetett.” 1Péter 1:25

„A kegyelem legyen mindazokkal, akik el nem múló szeretettel szeretik a mi Urunkat, Jézus Krisztust!” Efezus 6:24